010-199 71 70 info@dintel.se

Telefonväxelns betydelse

Jag har arbetar med telekom i snart 15 år. Jag har sålt, programmerat och levererat tusentals växelanknytningar i flera olika plattformar. Jag vet hur man räknar på, tjänar in och blir mer effektiv på grund av att man har rätt växellösning och jag vet definitivt hur det kan bli när man investerar i fel växel.

 

Köp inte på pris

Vi företagare har en konstig fallenhet för att försöka få den billigaste telefonilösningen som går att hitta. Detta oavsett om det gäller talabonnemang, dataabonnemang eller växellösning. Inget ont om det, man ska ha respekt för pengar.

Problemet är att det är lätt att spara pengar på telefonin om man ser det på papper. Alla besparingar blir stora om man multiplicerar kostnaden med antalet användare och antalet månader. Det fina är att det fungerar på andra hållet också. En investering delat med antalet användare, delat med antalet dagar/månad blir så små summor att det blir löjligt.

Visste du att en marknadsledande växellösning kostar under 5:-/dag och användare? Sluta spara pengar på telekom, tjäna mer på rätt lösning!

Denna summa är ju så liten att den inte ens syns i företagets resultat i jämförelse med löner, bilar osv. Till och med kaffet kommer att kosta mer än vad telefonin gör. Skillnaden är att kaffet inte kan kosta er förluster på mångmiljonbelopp.

 

Spara inte pengar

Vad jag vet har inget företag som affärsidé att spara pengar. Vi behöver däremot tjäna pengar, så mycket som möjligt, på försäljning av vår kärnverksamhet. Risken är överhängande att du som företag sparar pengar på telekom och därmed får en undermålig produkt, insåld av en säljare som faktiskt inte gjort rätt kundanalys. Enkelt förklarat, tänk er följande:

En kund som ringer in till ert företag och vill lägga en order, ha en offert eller boka ett möte. Kunden kommer inte fram, ingen svarar för att er lösning inte är bra nog, är felprogrammerad, inte klarar kraven etc. Kan vi utgå ifrån att kunden, vid detta tillfälle, skulle kunna ringa en annan leverantör? En konkurrent? Kan vi utesluta att den affären inte är värd exempelvis 1mkr? Min fråga är alltså: -Hur ska du kunna spara motsvarande 1mkr på att ha en billigare telekomlösning? Svaret är, det går inte.

 

Sammanfattningsvis

Lyssna på de som kan, de som är seriösa. De som vet vad som fungerar och inte säljer något till ett billigt pris med löfte om att detta är det bästa! Utgå ifrån att det billigaste inte är det bästa, inte inom telekom och inte inom någon annan bransch heller.

 

Jakob Svärd, Entreprenör/Krönikör